Veiliger naar school door een schoolstraat
Rond veel scholen is het druk en onoverzichtelijk.
De omgeving van scholen kunnen op verschillende manieren veiliger worden. Schoolstraten is daar één van.

Veilige schoolomgeving
Bij bijna alle basisscholen in de stad onderzocht de gemeente in (jaartal) hoe zij de omgeving veiliger kunnen inrichten. Schoolbesturen, ouders en leerlingen is gevraagd waar zij tegenaan lopen bij de verkeersveiligheid rond hun school. Daaruit bleek dat:
  • oversteekplaatsen
  • aanrijroutes voor fietsers
  • de parkeersituatie bij brengen en halen vaak genoemd werden.

Schoolstraat
Minder autoverkeer draagt bij aan een veiligere omgeving, waardoor meer ouders en kinderen lopend of met de fiets naar school komen. Naast verkeersdrempels aanbrengen of (school)markeringen op de weg schilderen, ontwikkelde de gemeente zogenaamde Schoolstraten.
Deze straten zijn aan het begin en einde van de schooldag een half uur afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Er zijn nu 11 schoolstraten in Amsterdam, waarbij scholen zelf verantwoordelijk zijn voor vrijwilligers die de straat afsluiten en ook weer toegankelijk maken. Benieuwd hoe dat precies in zijn werk gaat en wat scholen, ouders én leerlingen daarvan vinden?

Bekijk onderstaand filmpje:

Meer weten?
Op amsterdam.nl/verkeersveiligheid vindt u meer info over verkeersveiligheid in de stad.
Wilt u advies of een schoolstraat iets voor uw school is? - Als school kunt u contact met ons opnemen via verkeersveiligheid@amsterdam.nl. - Als ouder kunt u aan de school vragen of zij contact willen opnemen via datzelfde mailadres.